Inloggen op de werkgeversportal met eHerkenning

PNO Media maakt sinds 2020 gebruik van e-Herkenning als inlogmethode op het Werkgeversportal. eHerkenning wordt binnenkort door alle (semi)overheidsinstellingen gebruikt en wij zijn als pensioenuitvoeringsorganisatie verplicht hierbij aan te sluiten. 

Heeft u nog geen eHerkenning-account? 

Zorg ervoor dat uw organisatie op tijd de eHerkenning heeft die geschikt is voor informatie-uitwisseling met PNO Media. Als u e-Herkenning activeert, vervalt uw oude inlogmethode. Voor (meer informatie over) het aanvragen van eHerkenning gaat u naar de website van de Kamer van Koophandel.

Veel gestelde vragen

Wat is eHerkenning?

eHerkenning is een middel waarmee bedrijven zich digitaal kunnen identificeren als ze online zaken doen met (semi)overheidsdiensten, zoals pensioenfondsen. Met eHerkenning inloggen betekent dat bedrijven straks slechts één middel nodig hebben voor alle (semi)overheidsdiensten. Vanaf 1 april 2020 kunnen werkgevers inloggen op de PNO Werkgeversportal in via eHerkenning.

Wat is een eHerkenningsmiddel?

Een eHerkenningsmiddel is een inlogcode, een gebruikersnaam en wachtwoord waarmee u kunt inloggen. Afhankelijk van het gevraagde betrouwbaarheidsniveau is het soms nodig om nog een extra code te hebben.

Wat doet eHerkenning?

eHerkenning regelt de digitale herkenning (authenticatie) en controleert de digitale bevoegdheid (autorisatie) van personen die namens een bedrijf online een dienst willen afnemen. Simpel gezegd: Bent u wie u zegt die u bent? En mag u doen wat u doet? eHerkenning controleert én bevestigt dit.

Wat zijn de voordelen van eHerkenning?

Het grootste voordeel is dat u maar één middel nodig heeft: een eHerkenningsmiddel. Hiermee heeft u één inlogmiddel waarmee u veilig en snel kunt inloggen bij alle (semi-overheids)organisaties die straks zijn aangesloten op eHerkenning. Gemakkelijk, want u hoeft nu geen grote hoeveelheid inlognamen en wachtwoorden meer te onthouden. Daarnaast bespaart u tijd en kosten en kunt u online zakendoen wanneer u dat uitkomt. Met eHerkenning kunt u dus efficiënt, betrouwbaar en eenvoudig online uw zaken regelen.

Waar vind ik meer informatie over eHerkenning?

Voor algemene informatie gaat u naar eHerkenning.nl. Voor praktische informatie, ook over het aanschaffen van een eHerkenningsmiddel via een eenvoudig stappenplan, gaat u naar http://www.ondernemersplein.nl/regel/eherkenning/

Waarom werkt PNO Media met eHerkenning?

PNO Media is 1 juli 2020 overgestapt van het inloggen met een gebruikerscode en wachtwoord-methodiek naar eHerkenning. eHerkenning wordt straks door alle (semi)overheidsinstellingen gebruikt en wij zijn als pensioenuitvoeringsorganisatie verplicht hierbij aan te sluiten. Andere overheden – zoals provincies en gemeenten – en semi-overheidsinstellingen zoals pensioenfondsen en pensioenverzekeraars, zijn al eerder overgeschakeld of volgen binnenkort. U dient dus bij steeds meer (semi)overheidsinstellingen gebruik te maken van eHerkenning.

Welk betrouwbaarheidsniveau heb ik nodig voor de diensten van PNO Media?

Voor inloggen op de diensten van PNO Media is niveau EH3 nodig.

Waarom kost eHerkenning geld?

Het ministerie van Economische Zaken heeft besloten geen GRATIS middelen meer aan te bieden aan gebruikers na de overstap op eHerkenning. Hier hebben wij helaas geen invloed op.

Ik heb al een login op de PNO Werkgeversportal, kan ik die hergebruiken?

Wanneer u een eHerkenningsmiddel aanschaft, kunt u tijdens het activeringsproces uw bestaande login (gebruikersnaam en wachtwoord) gebruiken voor uw nieuwe eHerkenningsmiddel.

Waarom kiest PNO Media voor betrouwbaarheidsniveau EH3?

Bij online dienstverlening wisselt u informatie uit met een andere partij. Omdat er vaak vertrouwelijke informatie wordt uitgewisseld, moet het online contact veilig en betrouwbaar zijn. De diensten die wij aanbieden, hebben te maken met financiële- of privacygevoelige gegevens. Daarom kiezen wij voor een niveau waarbij wij extra zekerheid hebben over de identiteit van de persoon die namens het bedrijf inlogt. Dit is voor u ook veiliger.

Ik heb een bedrijf met meer medewerkers die op de PNO Werkgeversportal inloggen, heb ik aan 1 inlogmiddel genoeg?

eHerkenningsmiddelen en de daaraan gekoppelde machtigingen zijn persoonsgebonden en mogen daarom niet worden overgedragen van de ene op de andere collega. Dit betekent dat eHerkenning altijd per persoon wordt aangevraagd.

Ik heb al een eHerkenningsmiddel voor een overheidsdienst, moet ik nog een middel aanvragen?

Nee als u al een EH3 middel heeft, kunt u dit ook gebruiken voor de PNO Werkgeversportal. U moet controleren of u gemachtigd bent om met uw EH middel in te loggen op de PNO Werkgeversportal. Is dit niet het geval, dan dient u dit te regelen met uw huidige leverancier. Heeft u een EH middel van een lager niveau (1 of 2) dan kunt u niet inloggen op de PNO Werkgeversportal en moet u uw middel opwaarderen bij uw huidige leverancier of een nieuw middel kopen.

Mijn administratiekantoor of accountant regelt al mijn online zaken bij PNO Media . Moet ik nu een eHerkenningsmiddel voor hem aanvragen?

Nee. Uw administratiekantoor of accountant moet zelf een eHerkenningsmiddel aanvragen. Deze partijen kunnen wel een bestaand middel hergebruiken voor meerdere cliënten.

Ik heb meerdere PNO contractnummers. Moet ik voor elk nummer een eHerkenningsmiddel aanvragen?

Nee. Een eHerkenningsmiddel is bedoeld om een individu te herkennen. U kunt een medewerker/individu voor meerdere contracten machtigen. Dit kan met één eHerkenningsmiddel.

In mijn bedrijf hebben meer medewerkers toegang tot de PNO Werkgeversportal, moet ik voor elke medewerker een eHerkenningsmiddel aanvragen?

Ja. Informeer naar de mogelijkheden bij een eHerkenningsleverancier als er sprake is van eHerkenning voor  meerdere medewerkers bij een onderneming.