Bel ons op: 035 702 34 56

UPA

PNO Media introduceert Uniforme Pensioen Aangifte (UPA)

UPA is de nieuwe standaard voor het automatisch uitwisselen van dienstverbandgegevens. Met UPA worden salaris- en pensioengegevens automatisch uitgewisseld tussen organisaties, administratiekantoren en PNO Media. Deze gegevens worden vanuit het salarispakket via een koppeling doorgezet naar de PNO Werkgeversportal. Op basis van de loon- en dienstverbandgegevens herleidt PNO Media de deelnemersmutaties. Deze mutaties worden vervolgens, na goedkeuring van de werkgever, doorgezet naar de pensioenadministratie van PNO Media.

PNO Media heeft in 2023, samen met een aantal salarispakketleveranciers, 10 werkgevers aangesloten op UPA. Deze periode had als insteek om goed in kaart te brengen welke activiteiten en welke doorlooptijden gemoeid zijn met het realiseren van deze aansluitingen. Op basis van dit resultaat heeft Pensioenfonds PNO Media besloten om in 2024 UPA door te voeren voor een groter deel van de werkgevers.

Wat zijn de voordelen van UPA voor werkgevers?

Voor de pensioenopbouw van uw medewerkers is het belangrijk dat u op tijd mutaties aan ons doorgeeft. Aansluiten op UPA geeft uw organisatie belangrijke voordelen:

  • Efficiëntie en tijdsbesparing: u hoeft als werkgever een groot deel van de mutaties niet meer door te voeren in de Werkgeversportal. Dit leidt tot een aanzienlijke besparing in tijd en middelen.
  • Tijdige verwerking van mutaties: De mutaties die door UPA verwerkt worden zijn altijd actueel. Hierdoor kunnen bijvoorbeeld uw nieuwe medewerkers meteen verwerkt worden in het administratiesysteem.
  • Verbeterde nauwkeurigheid: de automatisering van het aangifteproces zorgt voor een foutloze verwerking van gegevens. Dit resulteert in een nauwkeurigere pensioenopbouw voor uw werknemers.

Zijn er kosten verbonden aan UPA?

De invoering van UPA kan voor u als werkgever gepaard gaan met kosten bij de salarispakketleverancier. Deze kosten kunnen per salarispakketleverancier verschillen. Wij verwijzen u dan ook door naar uw salarispakketleverancier om dit met hen te bespreken.

Implementatie en planning

Het in gebruik nemen van UPA gaat gefaseerd. Wij hebben van veel werkgevers een aanmelding ontvangen om aan te sluiten op UPA. Op basis van deze aanmeldingen maken wij een selectie om te bepalen welke werkgevers wij dit jaar al kunnen aansluiten op UPA om vanaf 1 januari 2025 UPA in gebruik te nemen en welke werkgevers wij in een latere fase aansluiten. Het kan dus zijn dat u na uw aanmelding nog niet per 1 januari 2025 mee kunt doen, maar pas in een later stadium. U ontvangt hierover bericht. 

Heeft u vragen?

Wij begrijpen dat de overgang naar een nieuwe werkwijze van aanleveren van loon- en dienstverbandgegevens vragen kan oproepen en dat dit mogelijk aanpassingen vereist in uw huidige processen. Om deze transitie zo soepel mogelijk te laten verlopen bieden wij u graag ondersteuning. 

Heeft u vragen over UPA? Of heeft u een andere vraag? Stuur dan een e-mail, of neem contact met ons op via telefoonnummer 035 702 34 20 of ons contactformulier. Elke werkdag staan wij voor u klaar tussen 8.00 en 17.30 uur.