Bel ons op: 035 702 34 56

Belastingaangifte

Als u pensioen ontvangt, dan krijgt u hiervan elk jaar in februari een jaaropgave van PNO Media. Deze jaaropgave heeft u nodig voor uw belastingaangifte. Bewaar uw jaaropgave dus goed. U vindt uw jaaropgave ook op MijnPNO in Mijn documenten.

MijnPNO

In de jaaropgave staat hoeveel pensioen u in het afgelopen jaar heeft ontvangen. Verder vindt u er alle gegevens die u nodig heeft voor uw belastingaangifte. Wij zijn verplicht om de gegevens van uw jaaropgave aan te leveren bij de Belastingdienst.

Loonbelasting

Als u de AOW-leeftijd bereikt, ontvangt u in principe ook een AOW-uitkering van de overheid. De Sociale Verzekeringsbank (SVB) keert deze aan u uit. SVB en PNO Media houden een groot deel van de loonbelasting die u moet afdragen in volgens het tarief van de eerste schijf. U betaalt echter inkomstenbelasting over uw totale jaarinkomen. Het is mogelijk dat als u het bedrag van uw AOW- en pensioenuitkering bij elkaar optelt, een deel in de tweede, derde of vierde schijf had moeten worden belast. U heeft dus te weinig loonbelasting betaald. Daardoor krijgt u na afloop van het jaar te maken met een aanslag inkomstenbelasting.

U kunt dit voorkomen door bij de Belastingdienst een voorlopige aanslag aan te vragen. Deze kunt u in gelijke bedragen gedurende het jaar betalen. Voor meer informatie kunt u ook contact met ons opnemen.

Twee jaaropgaven

Het is mogelijk dat u in één jaar twee jaaropgaven van ons ontvangt. Bijvoorbeeld als u tijdens het desbetreffende kalenderjaar overgaat van een tijdelijk ouderdomspensioen naar een levenslang ouderdomspensioen. Voor uw aangifte inkomstenbelasting is het belangrijk dat u de bedragen van beide opgaven vermeldt.

Let op: Uw jaaropgave is niet hetzelfde als uw uitkeringsspecificatie. De uitkeringsspecificatie geeft u inzicht in uw maandelijkse pensioenuitkering. De jaaropgave geeft een overzicht van de totale pensioenuitkering in een kalenderjaar. Ook uw uitkeringsspecificatie vindt u op MijnPNO in Mijn documenten.

MijnPNO

Veelgestelde vragen

  • Kan ik de jaaropgave ook digitaal vinden?

    U kunt uw jaaropgave digitaal raadplegen via MijnPNO in Mijn documenten.

    MijnPNO

    Als u uw jaaropgave niet heeft ontvangen, neem dan contact met ons op. Wij zullen u dan een kopie toesturen.

  • Wanneer ontvang ik mijn jaaropgave?

    De jaaropgave ontvangt u vóór het einde van februari over het voorgaande jaar. De jaaropgave is digitaal beschikbaar via MijnPNO in Mijn documenten.

    MijnPNO

    Heeft u de jaaropgave niet ontvangen? Wij sturen u graag een kopie per post toe. Neem contact met ons op via het formulier op de contactpagina

  • Ik heb vragen over mijn uitkeringsspecificatie. Waar vind ik meer informatie?

    U ontvangt niet elke maand een specificatie van uw pensioen. U ontvangt de specificatie in elk geval:
    • in de eerste maand dat u pensioen ontvangt;
    • in de maand januari;
    • als uw netto pensioenuitkering meer dan € 0,50 afwijkt van de maand ervoor

    Op deze pagina vindt u antwoord op de veelgestelde vragen over de uitkeringsspecificatie.

  • Kan ik loonheffingskorting toepassen?

    Loonheffingskorting is de korting die u ontvangt op de loonheffing. Hierdoor houdt u dus meer pensioen of salaris over. Loonheffingskorting mag u maar bij één werkgever of uitkeringsinstantie toepassen. Lees meer over het toepassen van loonheffingskorting en belastingaangifte.  

  • Hoe kan ik mijn betaalgegevens wijzigen?

    U ontvangt elke maand uw pensioenuitkering op het door u doorgegeven rekeningnummer. Wilt u dit wijzigen? Dat kunt u eenvoudig zelf doen als u inlogt op MijnPNO. Ga naar 'Uw persoonlijke gegevens' en kies 'Pas uw profiel aan'. 

    Ook kunt u ons laten weten of u loonheffingskorting wilt toepassen.

Bekijk alle vragen

Heeft u uw antwoord niet kunnen vinden? Neem dan gerust contact met ons op

Contact opnemen Bel 035 702 34 56