Plasticvervuiling en voedselverspilling terugdringen via beleggingen
Plastic voedselverpakkingen spelen een belangrijke rol in de problemen met vervuiling en voedselverspilling. PNO Media gaat in gesprek met bedrijven om hen aan te sporen deze kwesties aan te pakken. Dit noemen we ook wel 'engagement' en is onderdeel van ons maatschappelijk verantwoord beleggingsbeleid (MVB).
Plastic voedselverpakkingen zijn essentieel om bederfelijke producten te beschermen en de houdbaarheid van verse producten te verlengen. Jammer genoeg heeft dit wel geleid tot een wereldwijd probleem van plasticvervuiling; slechts een derde van de 141 miljoen ton plastic verpakkingen die jaarlijks wordt geproduceerd, wordt ingezameld. De rest vervuilt het milieu en draagt bij aan 1,8 miljard ton CO2-uitstoot per jaar.
Bewuster omgaan met verpakkingen
Ongeveer een derde van al het wereldwijd geproduceerde voedsel wordt verspild. Dat is een groot probleem omdat voedselafval bijdraagt aan CO2-uitstoot en klimaatverandering. Verpakkingen kunnen een rol spelen bij het verminderen van voedselverspilling. Dat geldt vooral voor voedingsmiddelen waarvan de productie een grote milieu-impact heeft in verhouding tot de gebruikte verpakking. Maar het gebruik van plastic verpakkingen gaat niet altijd voedselverspilling tegen. Bij groente en fruit dat is verpakt in plastic voor eenmalig gebruik, kunnen consumenten juist gedwongen worden om het in grotere hoeveelheden te kopen dan ze kunnen consumeren.
Verpakkingskeuzes hebben invloed
Bedrijven moeten daarom gestimuleerd worden hun verpakkingsstrategie geregeld te heroverwegen. Bijvoorbeeld door bepaalde voedingsmiddelen helemaal niet te verpakken of de houdbaarheid aan te pakken via veranderingen in de voedseltoevoerketen. Dat kan door te streven naar lokale productie of het aanpassen van de consumentenervaring. Tegelijkertijd moeten zij zich ervan bewust zijn dat overstappen op alternatieve verpakkingsmaterialen, zoals glas of papier, ook gevolgen kan hebben. Denk aan een grotere ecologische voetafdruk door transport of ontbossing.
Onze verwachtingen van bedrijven
PNO Media heeft samen met andere beleggers sinds 2018 contact met retailers en supermarkten om hen meer bewust te maken van de risico's van plasticvervuiling. Ook willen wij dat zij beter kijken naar de impact van hun verpakkingenstrategie op de CO2-uitstoot. Aansprekende voorbeelden zijn bedrijven zoals Coca-Cola en Nestlé, bij wie we hebben aangedrongen op het verminderen van plastic in hun verpakkingen. Ook vindt eenzelfde engagement plaats met bedrijven om voedselafval te verminderen, bijvoorbeeld door hun overtollige productievoorraad te hergebruiken.
Uw pensioen verantwoord beleggen
In 2023 hebben we aanzienlijke vooruitgang geboekt in onze engagementdoelstellingen rondom plasticvervuiling en het verminderen van voedselafval. Het toont aan dat in dialoog blijven met de bedrijven waarin uw pensioen belegd wordt zin heeft en kan bijdragen aan een betere wereld. Ook dat is maatschappelijk verantwoord beleggen.
Op onze website vindt u meer informatie over hoe wij verantwoord beleggen. Wilt u meer weten over dit specifieke voorbeeld? Lees dan het volledige artikel ‘Onthullingen over verpakkingen en voedselverspilling’ in onze kwartaalrapportage verantwoord beleggen.
Naar het overzicht